Kivétel nélkül, minden kismamában felmerül a kérdés: milyen hatással vannak a magzatra a fogászati kezelések alatt alkalmazott érzéstelenítõk, gyógyszerek, anyagok, röntgen-sugárzás? Az alábbiakban ezekre próbálunk lényegre törõ válaszokat adni és oszlatni a homályból, mely a terhes kismamák fogászati kezelését lengi körül.

A kezelések alatt alkalmazott szerek magzatra való hatásaitól való túlzott félelem távol tarthatja a kismamákat olyan beavatkozásoktól, melyek megakadályoznák a késõbbi fogászati szövõdményeket; a komplikációk kezelése viszont már köztudottan sokkal nagyobb rizikóval jár. A terhesség alatt, természetesen, a fogászati kezelés módosulhat, de nem zárkózhatunk el teljesen tõle. A beavatkozás viszont, mindig a megfelelõ rizikófelmérés mellett kell történjen.

A fogászati kezelések idõzítése. Melyik a legbiztonságosabb idõszak?

A terhesség elsõ harmadában tanácsos a rutin fogászati kezeléseket elnapolni, hiszen a magzat ilyenkor a legérzékenyebb a külsõ behatásokra. Ebben az idõszakban csak a sürgõsségi ellátásra korlátozódunk.

A terhesség második harmadát tekintik a legbiztonságosabbnak, ami a rutin fogászati kezeléseket illeti. A kezelési tervnek tartalmaznia kell azoknak a potenciális fogászati problémáknak az elhárítását, melyek a késõbbi terhesség alatt, vagy mindjárt szülés után szövõdményekkel járhatnak.

A harmadik trimeszter elsõ része még mindig egy relatív jó idõszak a rutin fogászati kezeléseknek. Ennek a periódusnak az utolsó felére viszont, nem tervezünk fogászati kezeléseket; ilyenkor csak a fogászati sürgõsségek ellátása jöhet szóba.

Terhesség és a fogászati érzéstelenítõ szerek alkalmazása

A terhesség elsõ harmadában, hacsak nincs szükség sürgõs fogászati beavatkozásra, az érzéstelenítést igénylõ kezeléseket el szoktuk napolni, hiszen ebben az idõszakban a magzat érzékenyebb a külsõ behatásokra.

A sok évre visszanyúló kutatások szerint a fogászatban használatos érzéstelenítõk biztonságosan alkalmazhatók terhes és szoptató kismamáknál. Az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszer Ellenõrzõ Hatóság (U.S. Food and Drug Administration) szerint a lidocain kapta a legjobb besorolást (B kategória), ami az érzéstelenítõ szerek rizikóit illeti terhesség alatti alkalmazáskor. Más szóval, terhes kismamáknál a lidocain alkalmazása jár a legkevesebb rizikóval. A fogászati érzéstelenítõkben annyira kevés érszûkítõ található, hogy ez nagy valószínûséggel nem hat a méh vérellátására.

Az érzéstelenítõ szerek alkalmazása terhes kismamáknál lehetõvé teszi a fogászati problémák végleges kezelését, mely szükségtelenné teszi az antibiotikumok és fájdalomcsillapítók késõbbi adagolását.

Terhesség és antibiotikumok

A terhesség szempontjából legbiztonságosabbnak bizonyuló antibiotikumok a V-penicillin és az amoxicillin. A clindamycin, erythromycin, és a metronidazol is biztonságosaknak tekinthetõk, kivéve az erythromycin estolate formáját.

A tetraciklin és származékai (például a doxycyklin) adagolása szigorúan ellenjavallt terhesség alatt, mivel ezek lerakódnak a magzat fejlõdõ fogszöveteiben, elszínezõdést okozva.

Fájdalomcsillapítók alkalmazása terhesség alatt

Terhesség alatt a legbiztonságosabban az acetaminophen (paracetamol) alkalmazható fájdalomcsillapítás céljából, ugyanis bizonyítottan nem okoz fejlõdési rendellenességeket, nem hosszabbítja meg a vérzési idõt, és nem toxikus a magzatra nézve.

A nem szteroid eredetû gyulladáscsökkentõk (például ibuprofen, flurbiprofen, ketoprofen, ketorolac, etodolac, stb.) alkalmazása már nem annyira elõnyös, ugyanis ezek gátolják a szülés beindulását, meghosszabbítva így a terhesség idõtartamát.

A közismert aszpirin (acetilszalicilsav), annak ellenére, hogy nem okoz fejlõdési rendellenességeket, mégsem ajánlott terjesség alatt, mivel vérzéseket okozhat úgy a magzatnál, mint a kismamánál. Továbbá meghosszabbítja a vajúdás idõtartamát, ha közvetlenül szülés elõtt alkalmazzák.

Terhesség és a fogászati röntgenfelvételek

Itt egy igencsak kényes kérdéshez érkeztünk. A közhiedelemmel ellentétben, ólomkötényes védelem mellett a fogászati röntgenezés nem tekinthetõ veszélyesnek a magzatra nézve. Természetesen, csak jól megindokolt esetekben alkalmazzák. Optimális idõzítése a terhesség második harmada; ólomkötényes védelem mellett.

Terhességi ínyproblémák

Terhes kismamáknál mindig észlelhetõk kisebb-nagyobb változások a fogíny állapotában. Ezek a változások a terhesség második hónapjában kezdõdnek és a nyolcadik hónapban érik el a maximumot. Szövõdményei lehetnek a már meglévõ ínygyulladás súlyosbodása, valamint a helyi ínyduzzanatok kialakulása (az ún. terhességi epulis).

A terhességi ínygyulladás jelei: vörösebb színû, duzzadtabb, vérzékeny íny. Az elváltozás hátterében a megnövekedett szintû progeszteron nevû hormon áll.

A terhességi epulis egy kocsányon ülõ, lágy tapintású, vörös, rendszerint fájdalmatlan képlet, mely a fogak közötti résbõl nõ ki, a leggyakrabban a felsõ, elsõ fogak szintjén. Megjelenése a terhesség második harmadában gyakoribb, gyorsan növekszik, de nagyon ritkán haladja meg a 2 cm-es átmérõt. Hátterében úgyszintén a megnövekedett progeszteron-szint áll. Helyi érzéstelenítés mellett eltávolítható, a terhesség idõszaka alatt viszont kiújulhat; szülés után eltûnik.

A terhességi ínyproblémák megelõzése

Az ínygyulladás és a terhességi epulis megjelenésének valószínûsége lényegesen csökken, ha a napi rendszerességgel gondoskodunk a jó szájhigiéniáról: legalább kétszer mossunk fogat naponta, legalább egyszer fogselymezzünk minden nap, és használjunk antibakteriális szájöblítõket. (Részletesebban a megfelelõ szájápolásról...)