Mi a gyökérkezelés?
Mikor van szükség gyökérkezelésre?
Mik a fogbélkárosodás tünetei?
Hogyan menti meg a gyökérkezelés a fogat?
Fogok-e fájdalmat érezni kezeléskor vagy kezelés után?
A gyökérkezelés lépésrõl-lépésre
Mennyibe kerül a gyökérkezelés?
Különleges bánásmódot igényel-e a gyökérkezelt fog?
Mikor szükséges a gyökérkezelt fogat újrakezelni?
Lehet-e bármely fogat gyökérkezelni?
Az endodonciás újrakezelésrõl
Miért szükséges az újrakezelés?
Mi történik az újrakezelés alatt?
Az újrakezelés a legjobb választás?
Mennyibe kerül az újrakezelés?
Mik az újrakezelés alternatívái?
Van-e más módszer az újrakezelésen és/vagy a sebészi endodoncián kívül?

Ha fogorvosa közölte Önnel, hogy gyökérkezelésre van szükség, ne aggódjon; az ilyen jellegû kezelések nagyon gyakoriak; évente több millió fog menekül meg gyökérkezelés által.

Jelen írásunknak az a célja, hogy részletesen ismertesse Önnel a gyökérkezelést (más néven endodonciás kezelést), azt, hogyan szünteti meg ez a beavatkozás a fogfájást, és hogyan nyerheti vissza ismét mosolyát.

Mi a gyökérkezelés, vagy endodonciás kezelés?

Az "endo" egy görög eredetû elõtag, melynek jelentése: "belül"; az "odont" pedig a "fog" ugyancsak görög megfelelõje. Az "endodonciás kezelés" tehát a fog belsejének a kezelése. A gyökérkezelés, pedig az endodonciás kezelések egyik fajtája.

Olvassa el a részleteket>>>

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

A gyökérkezelés akkor válik szükségessé, amikor a fog belsejében elhelyezkedõ fogbél begyullad vagy befertõzõdik. Ennek a leggyakoribb okai a következõk: mély szuvasodás, ismételt beavatkozások a fogon, a fogkorona törései.

Olvassa el a részleteket>>>

Mik a fogbélkárosodás tünetei?

Fájdalom, hidegre-melegre való túlzott érzékenység, nyomásra, érintésre, rágásra való érzékenység, a fog elszínezõdése, a környezõ nyirokcsomók és szövetek duzzanata és érzékenysége. Néha az is elõfordul, hogy a fogbélártalom tünetmentes marad.

Hogyan menti meg a gyökérkezelés a fogat?

A fogorvos eltávolítja a gyulladt vagy fertõzött fogbelet, alaposan megtisztítja és feltágítja a gyökércsatornákat, majd betömi azokat. A késõbbiekben a fog koronai részének rehabilitációja történik valamilyen restaurációval vagy borítókoronával; ezeknek az a célja, hogy védje, és szerepének betöltésében támogassa a kezelt fogat. Ezek után a fog ugyanúgy fog mûködni, mint bármilyen más egészséges fog.

Fogok-e fájdalmat érezni kezeléskor vagy kezelés után?

Az endodonciás beavatkozások célja, hogy megszüntessék a fogfájást, melyet a fogbél gyulladása vagy fertõzése okoz. A korszerû technikák és érzéstelenítési eljárások alkalmazása esetében a legtöbb páciens kényelemben érzi magát a kezelés alatt.

A gyökérkezelés lépésrõl-lépésre

A gyökérkezelés egy vagy több alkalmat vesz igénybe, és a következõ lépésekbõl áll.

Olvassa el a részleteket>>>

Mennyibe kerül a gyökérkezelés?

A költségek változóak, annak függvényében, hogy mennyire bonyolult az eset (szûk, görbe, elmeszesedett csatornák) és, hogy milyen az érintett fog. A nagyõrlõk kezelése rendszerint többe kerül, hisz ezek kezelése nehezebb és több idõt is igényel.

Olvassa el a részleteket>>>

Különleges bánásmódot igényel-e a gyökérkezelt fog?

A végleges felépítés elõtt nem ajánlatos a gyökérkezelt fogon rágni vagy azzal harapni, mivel a teljes restauráció hiányában ezek a fogak törékenyek; a felépítésre tehát egy közeli idõpontot fog kapni fogorvosától. A felépítés után a fogat rendeltetése szerint lehet használni.

Olvassa el a részleteket>>>

Mikor szükséges a gyökértömött fogat újrakezelni?

Néha a gyökérkezelt fog újrafertõzõdhet ha például trauma éri, mély szuvasodás keletkezik rajta vagy a koronai tömés eltörik, megreped vagy meglazul. Más esetekben, a szakorvos felfedezhet olyan szûk vagy görbe mellékcsatornákat, melyek az elõzõ gyökérkezelés során nem vettek észre, vagy nem tudtak kezelni. Ilyenkor, természetesen, szükségessé válik az újrakezelés.

Lehet-e bármelyik fogat gyökérkezelni?

A legtöbb fogat lehet. Néha akad olyan fog mely már nem menthetõ, például ha a gyökércsatornái nem hozzáférhetõk az orvos számára, ha a gyökér törést szenvedett, ha a fogágy már nem biztosít megfelelõ tartást a fognak, vagy ha a foganyag annyira hiányos, hogy már nem restaurálható.

Az endodoncia fejlõdésének köszönhetõen, ma már olyan fogakat is meg tudunk menteni, melyek néhány éve eltávolításra lettek volna ítélve.

Amikor az endodonciás kezelés már nem hatékony, a fog megmentése érdekében szóba jöhetnek az endodonciás sebészi eljárások.

Az endodonciás újrakezelésrõl

A megfelelõ kezelésnek köszönhetõen a gyökértömött fogak életfogytiglan is eltarthatnak. Néha elõfordul, hogy a gyulladás nem gyógyul megfelelõen, és fájdalom, duzzanat, sipoly jelentkezik hónapokkal, vagy akár évekkel a kezelés után. Ilyenkor is van még egy második esély. Az újrakezelés elindíthatja a gyógyulást és megmentheti a fogat. Ha fájdalom vagy valamilyen kellemetlen érzés jelentkezik egy gyökérkezelt fogon, forduljon szakorvoshoz.

Miért szükséges a gyökérkezelés?

Újrakezelés akkor szükséges, amikor a gyökérkezelt fog nem gyógyul az elvárásoknak megfelelõen.

Más esetekben a gyökérkezelés sikeres volt, de egy új esemény következett be, mely veszélybe sodorta a fogat.

Olvassa el a részleteket>>>

Mi történik az újrakezelés alatt?

Az elsõ alkalommal, a szakorvos megbeszéli Önnel a kezelési alternatívákat. Ha az újrakezelés mellett döntenek, az orvos újra megnyitja a fogat, hogy hozzáférhessen a gyökértömés anyagához. Sok esetben ez azt jelenti, hogy eltávolítja a felépítményt: borítókoronát (ha volt ilyen), gyökércsapokat (ha voltak ilyenek) és a felépítmény anyagát.

A gyökértömés anyagának eltávolítása után, a szakorvos megtisztítja a gyökércsatornákat és alaposan megvizsgálja a fog belsejét (megfelelõ nagyítást és megvilágítást használva), megkeresi az esetleges mellékcsatornákat, figyel a ritkábban elõforduló csatornaalakzatokra. Ha talál ilyeneket, természetesen kezelni is fogja.

Olvassa el a részleteket>>>

Az újrakezelés a legjobb választás?

Amikor csak lehetséges, a természetes (saját) fogak megmentése a legjobb választás. Az újrakezelt fogak évekig, akár életfogytiglan is eltarthatnak.

Olvasse el a részleteket>>>

Mennyibe kerül az újrakezelés?

A költségek az eset bonyolultságától függenek. Az újrakezelés valószínûleg bonyolultabb lesz, mint az elsõ gyökérkezelés, hiszen a felépítményt és a régi gyökértömést el kell elõször távolítani; továbbá, az orvos több idõt fog eltölteni a kezeletlen gyökércsatornák vagy a szokatlan anatómiájú csatornarendszer feltárásával és tisztításával. Ezeket figyelembe véve, az újrakezelés költségei magasabbak lesznek, mint az elsõ kezelésé.

Mik az újrakezelés alternatívái?

Ha a konzervatív (nem sebészi) újrakezelés nem jöhet szóba, akkor a sebészi endodonciás kezelés a következõ opció.

Van-e más módszer az újrakezelésen és/vagy a sebészi endodoncián kívül?

Ezeken kívül, az egyetlen ami még marad, a fog eltávolítása. A hiányzó fogat pedig valamilyen módon pótolni kell (implantátummal, híddal, valamilyen kivehetõ fogpótlással); mindezt azért, hogy visszaállítsuk a rágási funkciót, és, hogy meggátoljuk a szomszédos fogak vándorlását és dõlését. Mivel ezek a beavatkozások összetettebbek és érintik az egészséges szomszédos fogakat is, sokkal drágábbak és idõigényesebbek, mint a természetes fog újrakezelése és restaurációja.

Bármilyen hatékonyak is legyenek a modern fogpótlási eljárások, semmi sem bizonyult még jobbnak a természetes fogaknál.